Oporretara goazenean sarri, kotxean ordu dezente egitea tokatzen zaigu. Eta ordu horiei izaera ludikoa emanez gero, eramangarriagoa izan daiteke bidaia eta oporraldiaren hasiera bera ere. Hona hemen, Itsaso Pagoaga kolaboratzaileak egindago jolas proposamenen zerrenda.

1.- Ikusi makusi: Jolas klasikoa. “Ikusi makusi, zer ikusi? Gauzatxo bat, gauzatxo bat… hasten dena hasten dena… a hizkiarekin”. Jolasean ikusten ditugun gauzak sartzeaz gain, nahi izanez gero, gai konkretu batera mugatu dezakegu. Adibidez; marrazki bizidunetako pertsonaiak, animaliak, mendiak etab.

2.- Aurkikuntzen sakua: Oihalezko saku batean egunerokotasunean eta eskura ditugun bost elementu sartuko ditugu, adibidez: ileko goma, platanoa, orrazia, harri bat, panpina, kotxea, arrama, eraztuna… Objektu hauek sakuan sartu baino lehen, erakutsi eta izendatu egingo ditugu. Ondoren, eskua sakuan sartuta eta begiak itxita, eskuarekin hartu dugun objektua zein den asmatzen saiatu beharko dugu.

3.- Koloreak asmatu: Jolas honek bi aldaera izan ditzake. 1. Aldaera: Kolore bat esan eta kolore hori duten 3 objektu izendatu beharko ditugu. Nahi izanez gero, gaia aldez aurretik mugatu dezakegu. Adibidez: Kolore txuriko hiru animalia esan. Animaliak eta janariak dira gairik arrakastatsuenak. 2. Aldaera: 3 objektu esan eta komunean duten kolorea asmatzen saiatzea da aldaera honen gakoa.

4.- Errima, bertso kanta eta hitz korapilatsuen jolasa:  Ahozkotasunarekin jolastea beti da dibertigarria. Hizkuntzaren aldaerak, aukerak eta hiztegia bera ezagutzeko aukera paregabea eskaintzen du. Hitzekin errima desberdinak egitera ausartu gaitezke edota ezagutzen ditugun bertso eta kantak abestera. Horretaz gain, bertso eta kanten moldaketak inprobisatu genitzake. Oso dibertigarriak dira hitz korapilatsuak asmatu edota ezagutzen ditugunak errepasatzea.

5.- Asmatzaileak gara!  Jolas honi esker, une batez bederen asmatzaileak bilakatuko gara. Egunerokotasunean erabiltzen dugun objektu bat esan behar dugu, adibidez… gerrikoa eta denon artean, gerrikoak izan ditzaken erabilerak esan beharko ditugu. Adibidez; gerrikoa izan daiteke txakurra lotzeko katea, arropak esekitzeko soka, elefantearen hortzak garbitzeko hortzetako haria etab. Momentu barregarriak, sortzaileak eta abstraktuak eskaini ditzakeen jolasa  izan daiteke.

6.- Zenbaketa jolasa:  Erronka desberdinak ezarri ditzakegu zenbaketa jolas honekin. Adibidez zenbatu ditzagun kolore horiko autoak, kopuru zehatz batera iritsi arte bidean ikusten ditugun behiak, animalia ezberdinak etab. Hamaika aukera eskaintzen dituen jolasa.

7.- Habanatik karga haundiko itsasontzia etorri da: Jolaskide batek itsasontzi horretan egon daitekeen objektu bat esan beharko du eta gainontzeko kideok, ezaugarri komuna duten objektuak esan beharko ditugu. Adibidez: “Habanatik karga handiko itsasontzia etorri da… frutaz betea… kolore berdeko frutak: Sagarra, mahatsa, madaria…”. Gainontzeko kideek ezaugarri horiek betetzen dituzten fruta berdeak izendatu beharko dituzte.

8.- Hitzen katea:  Autoko bidaiarien adinaren arabera jolasaren zailtasun maila moldatu genezake. Jolasaren helburua hitz ezberdinekin kate bat osatzea izango da. Kate horretan bi hitzen arteko hasiera eta amaiera berdina izan beharko da. Adibidez: Telefonoa, Oharkabean, Antzera, Ramon, Ontzia… Eta horrela guk nahi beste denboran.

9.- Kanta ezazu!: Jolas honetarako kide batek hitz bat esango du eta berehala, beste guztiok hitz hori duen abestia abestu beharko dugu. Adibidez: Ilargia. “Zuretzat Ilargia lapurtuko nuke gauero…”.

10.- Nor naiz ni?:  Pertsona batek beste pertsonaia, animalia edo objekturen bat pentsatu beharko du. Gainontzekoek galderak egingo dizkiote, berak pentsatutakoa asmatzeko helburuarekin. Galderek, bai edo ez erantzuna izango dute. Adibidez: Mirenek, elefantea pentsatu du. Animalia da? Basoan bizi da? Baserrian?… Eta horrela Mirenek pentsatutako animalia asmatu arte.